Tijdens de coronacrisis verliep veel patiëntencontact digitaal. Behandelaars en patiënten zijn in korte tijd vertrouwd geraakt met bijvoorbeeld beeldbellen. Zal dit blijven bestaan? In welke vorm en voor welke patiënten? Bas van der Mierden (adviesbureau Prometheus HealthCare, Tilburg) en longartsen dr. Peter Kunst (foto) en dr. Paul Bresser (OLVG, Amsterdam) geven hun visie op digitaal patiëntencontact.
Van der Mierden denkt dat digitaal contact heel goed mogelijk is voor laagcomplexe en goed planbare zorg. ‘Zowel specialisten als verpleegkundigen zijn er nu mee bezig. Sinds enkele jaren kan een teleconsult in een DBC worden opgenomen en vergoed.’ Maar voor het stellen van nieuwe diagnoses bij patiënten is digitaal contact niet geschikt.
‘Medisch specialisten zoeken nu naar het evenwicht tussen digitaal en fysiek contact’
De behandelaar wil de patiënt zien en bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek doen. Het hele begintraject is vrijwel onmogelijk met enkel beeldbellen, vindt Van der Mierden. ‘Zeker voor oncologische patiënten. Voor reguliere controles en uitslagen is digitaal contact wel mogelijk, zoals tijdens de coronacrisis ook is gebeurd. Dat betreft een groot deel van de patiënten. Maar bij veranderingen, bijvoorbeeld progressie van de ziekte, is het goed om de patiënt weer in het ziekenhuis te zien. Medisch specialisten zoeken nu naar het evenwicht tussen digitaal contact en consulten in het ziekenhuis.’